Gazdálkodj okosan lépésről, lépésre

2015. május 20., szerda

Kecsketejes szappan körömvirággal






Egy szappan a mai poszt témája. Ezelőtt gyakran készítettem kencéket, szappanokat, kifejezetten kérésre, és a saját családom ellátására. Majd ez a hobbi kicsit alább hagyott egyéb elfoglaltságom miatt, de most ismét kedvet kaptam hozzá, hiszen a Háztáji klub egyik legsikeresebb foglalkozása volt.
A mostani szappanom főleg kísérletezésnek indult, hiszen az olajok zsírok furcsán is tudnak viselkedni. A másfél hete készült mosószappan, bár sok benne a pálmazsír, még mindig nem keményedett meg. Remélem jót tesz neki a melegebb levegő, hiszen hamarosan kánikula várható.

De a mostani egy merőben más.

A kecsketej jótékonyan hat az érzékeny bőrre. A kecsketejes szappan kifejezetten ajánlatos az érzékeny, ekcémás, irritált, száraz, pikkelysömörös bőrre.

A kecsketej természetes bőrápoló, már Kleopátra is kecsketejben fürdött. Használatától a bőr finoman hidratált lesz. 
A kecsketej A, B12 és E vitaminokat tartalmaz, Béta-kazein tartalma háromszor magasabb a tehéntejénél. A kazeineket könnyedén felszívja a bőr és hamar érezhető hidratáló hatása. Segíti a pH érték egyensúlyban tartását, és biztosítja, hogy az elhasználódott hámréteg természetes módon távozzon. 

A kókuszzsírra úgy is tekinthetünk, mint a bőr legfőbb táplálékára. Rendszeres használatával megnő az anyagcsere aktivitás, gyorsítva ezzel a bőr regenerálódását. A bőrproblémák, és hibák eltűnnek. A kókuszzsír jó vágásokra, égésekre, fekélyekre, bőr és szövetsérülésekre.

A pálmazsírt a gyümölcs héjából préseléssel nyerik. A szappant keménnyé, tartóssá teszi, de nem elhanyagolható az E-vitamint tartalma. Amellett ásványi anyagokat, és telített, valamint telítetlen zsírsavakat is tartalmaz.

A napraforgó olaj többszörösen telítetlen zsírsav-tartalma miatt nagyon egészséges bármilyen kencébe és a szappanba is. A bőrbe tökéletesen felszívódik, segít csökkenteni az arcon az aknék számát, és rugalmasabbá teszi a bőrünket. 
A hajápolásban is nagyon hasznos lehet a napraforgóolaj: használata fényesebbé, simábbá teszi a hajat, és a fejbőrön alkalmazva segít csökkenteni a hajhullást.
A körömvirág jótékony hatásait, a szervezetre és a bőrre itt olvashatjátok. Feleslegesnek tartottam ismételten leírni 
Mint tudjuk, a lúggal érintkezve a kecsketej karamelizálódhat, sőt akár meg is éghet, hiszen a NaOH oldódásakor magas hő keletkezik. Több oldalon is olvastam, hogy fagyasztják a tejet, és úgy adják a lúghoz. De nem sikerült elég jól egyik próbálkozásom sem. Arra gondoltam, miért ne oldhatnám először vízben, majd hígíthatnám tejjel.

És akkor a recept:

150 g kókuszzsír
200 g pálmazsír
150 g napraforgó olajból készült körömvirág macerátum

75,6 g NaOH
165 g folyadék (65 g víz +100 g kecsketej)

Adtam még hozzá 

25 g shea vajat
25 g kakaóvajat
25 csepp illóolajat

A zsírokat, olajakat összemelegítettem. Közben a NaOH-t először 65 g desztillált vízzel feloldottam, majd mikor már 60 fokosra hűlt kecsketejjel hígítottam.

A zsírok és a lúg is 45 fokos volt, amikor elkezdtem összekeverni a kettőt. Természetesen nem kellett sokáig keverni, hiszen a pálmazsír és a kókuszzsír is keményíti a szappant, így hamar elérte a pudingosodást. Ekkor tovább keverve elértem a kellő sűrű állagot, és hozzákevertem a felolvasztott shea vajat, és kakaóvajat. Az illóolajat is hozzákevertem, A macerátum szűrésekor fennmaradó körömvirág szirmokból is tettem hozzá,majd formába öntöttem, tetejét szintén megszórtam körömvirág szirmokkal, takaróba bugyolálva a kamrába tettem.

Az állag, és a kinézet tökéletes. De a 4-6 hét érési idő még hátra van a kipróbálásig.
















Nincsenek megjegyzések: