Gazdálkodj okosan lépésről, lépésre

2013. július 28., vasárnap

Disznózsír szappan készítése





Ahogyan én készítem a disznózsírból a mosószappant. Ez általában használt összegyűjtött zsír, van közte avas is, olyankor elmondom őszintén 1-2 szelet kenyeret megsütök a zsírban, meglátásom, hogy a zsír avasságát elveszi.

Szükséges anyagok

Egy ép zománcú, vagy rozsdamentes acélból készült lábos
mérő edény  lehetőleg üvegből, és legalább 1,5 literes
folyadék hőmérő
védőszemüveg
gumikesztyű
mérleg
botmixer

2,25 kg disznózsír
284 g  nátrium-hidroxid (NaOH),
795,2 g desztillált víz

A lúg egy erősen maró anyag. Ha vízzel érintkezik, súlyos égési sérüléseket okozhat. Használjunk védő szemüveget, gumikesztyűt, legyünk nagyon elővigyázatosak.
Miután kimérem a marónátront és a desztillált vizet, egy üvegbe teszem a vizet, amit a mosogatóba állítok, és a marónátront el kezdem hozzáadni. Van, aki pont fordítva készíti. A marónátront teszi egy üvegedénybe, és a vizet kezdi lassan hozzáadni. Bizonyára mindenki megfelelő magyarázatot tud adni a cselekedetére. Én így szoktam. Szóval kimérem, az anyagokat, és amíg kicsi lángon a zsír melegszik addig a vízzel feloldom a marónátront. A legfontosabb a pontos mérés. A megfelelő szappanosodás eléréséhez szükséges a pontosság, csak akkor lesz jó szappanunk, ha az arányokat betartjuk.
Miután feloldottuk a lúgot, és a zsírunk is megolvadt, a folyadék hőmérőt használjuk. A lúgnak és a zsírnak is megközelítőleg egyenlő hőmérsékletűnek kell lennie, mielőtt egybe öntjük őket.






Bizonyára erre is van megfelelő hőfok, én kb 45-50 fok körüli hőmérsékletre való visszahűléskor szoktam a zsírhoz önteni a lúgot. Ezt a folyamatot állandó keverés mellett végzem. Miután összeöntöttem, egy csak erre használatos botmixerrel folytatom a keverést. Addig keverem, amíg hasonlít az állaga egy jó kis pudingra. Ennek a folyamatnak az is a neve, hogy pudingosodás. Ekkor egy nedves ruhával kibélelt régi konyhaszekrény fiókba öntöm a szappant, elsimítom a tetejét, betakarom a nedves rongy másik felével, és 1-2 napra eldugom magam elől, hogy ne is jusson eszembe hozzányúlni. Miután a szappanosodás olyan fázisban került, hogy szeletelhető felvágom és pihenni, száradni teszem. Ez kb 4-6 hét. Ennyi idő kell, hogy megfelelő érettségi szintet elérjen. Mosó szappan esetében, amikor a bőrrel keveset érintkezik, már 3-4 hét után el lehet kezdeni használni. Én a szappan egy fa tálcán, a szekrény tetején szárítom, érlelem. Ott senkit nem zavar, és viszonylag könnyen meg is tudom forgatni, amit érdemes 2-3 naponként elvégezni. 






Nincsenek megjegyzések: